Μesserschmitt Me410 - 75 years!

Μesserschmitt Me410 - 75 years!
Μesserschmitt Me410 - 75 years!Μesserschmitt Me410 - 75 years!

Σαν σήμερα (2017) πριν 75 χρόνια έκανε την πρώτη του πτήση το Messerschmitt Me410 Hornisse (μεγάλη σφήκα): 14 Μαρτίου 1942. H καθυστερημένη του εμφάνιση (κατά δύο χρόνια, λόγω των προβλημάτων του αποτυχημένου Μe210) του στέρησε τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί την μεγάλη του ταχύτητα (ανώτερη από τα Spitfire V & Mosquito F) και τις άλλες βελτιωμένες του επιδόσεις, ειδικά στον εντελώς αταίριαστο ρόλο της αναχαίτισης B-17 & B-24, όπου βρέθηκε άνισα αντιμέτωπο με πολύ πιο ευέλικτα αεροσκάφη όπως το P-51D Mustang & το P-47. Στην ουσία το αεροσκάφος που πέταξε στις 14.3.1942 ήταν ένα τροποποιημένο Me210A-0 με μακρύτερη άτρακτο, επανασχεδιασμένο πίσω μέρος, νέα πτέρυγα και αργότερα κατά πολύ ισχυρότερους κινητήρες. Λίγες μέρες πριν είχε σταματήσει οριστικά η παραγωγή του Μe210 και για να μην υπάρχει καμία σχέση με το σκάνδαλο των αποτυχημένων επιλογών (με ευθύνες των Xέρμαν Γκαίρινγκ, Ερχαρντ Μίλχ και ανώτατων στελεχών του υπουργείου Αεροπορίας - RLM), το σημαντικά βελτιωμένο αεροσκάφος πήρε την ονομασία Me410 και άρχισε να χρησιμοποιείται επιχειρησιακά από τον Ιανουάριο του 1943. Η αδικαιολόγητα καθυστερημένη διακοπή της παραγωγής του Me210 σήμανε μια κολλοσιαία ζημιά 30 εκατομμυρίων μάρκων για την επιχείρηση, την απώλεια 600 καταδιωκτικών σε περίοδο αυξημένων πολεμικών αναγκών και τελικά την αναγκαστική παραίτηση του Willy Messerschmitt από τη θέση του Προέδρου και Γενικού Διευθυντή της ίδιας του της εταιρίας! Στην ουσία, στο παρασκήνιο της ιστορίας του Me210/410, κρύβονταν πολλοί λόγοι γενικότερης αποτυχίας της Luftwaffe αλλά και του ίδιου του Γ' Ράϊχ: Κάκιστη πρόβλεψη αναγκών, οργάνωσης/συντονισμού παραγωγής, πολυτυπία σε ρόλους-είδη αποστολών, σπατάλη/κακή διάθεση πόρων, παραγγελίες χιλιάδων μονάδων σε ευνοούμενους από το καθεστώς κατασκευαστές πριν ακόμα πετάξει το πρωτότυπο, δυσκαμψία/καθυστερήσεις στη διόρθωση λαθών και άλλες κακές στρατηγικές επιλογές, που σε συνδυασμό με τα διογκούμενα προβλήματα μετά το 1944 (συμμαχικοί βομβαρδισμοί, έλλειψη πεπειραμένων πιλότων & πόρων), καθιστούσαν την όποια ανώτερη τεχνολογική υπεροχή ενός αεροσκάφους αδύναμη να επηρρεάσει τις εξελίξεις που μεθοδικά δρομολογούσαν οι Σύμμαχοι.  

Moντελιστικά οι παλαιότεροι θα έχουν φτιάξει το κιτ της Matchbox στην κλίμακα 1/72 (57 κομμάτια, τρίχρωμο πλαστικό, πρώτη κυκλοφορία το 1976). To 1999 κυκλοφόρησε στην ίδια κλίμακα από την Ιtaleri και το 2004 από την Fine Molds (το καλύτερο αλλά και πλέον δυσεύρετο στην Ελλάδα). Στην 1/48 για πολλά χρόνια κυκλοφορούσε το αρκετά καλό κιτ της Revell/Promodeler και το 2012 η Meng κυκλοφόρησε το δικό της, σαφώς καλύτερο, με 250+ κομμάτια και χορταστική λεπτομέρεια. Aξίζει να σημειώσουμε ότι το υπέροχο εξώφυλλο του κιτ της Matchbox έχει γίνει από τον Βρετανό Doug Post, έργα του οποίου έχουν κοσμήσει πολλά κουτιά μοντέλων της εταιρίας, όταν πλέον ο Roy Huxley απλά δεν προλάβαινε τον καταιγιστικό ρυθμό των νέων κυκλοφοριών σε αεροπλάνα, άρματα, φιγούρες, αυτοκίνητα και πλοία! Ο Doug Post έχει ζωγραφήσει μεταξύ άλλων και τα εξώφυλλα των Stuka, P-38 και αρκετών άλλων της πορτοκαλί σειράς των αεροπλάνων της Matchbox, καθώς και αρκετά άρματα της 1/76 (πχ. Μ24 Chaffee). Τόσο ο Doug Post όσο και ο Roy Huxley ήταν εξωτερικοί συνεργάτες στο δημιουργικό γραφείο Tudor Art Agency, στο οποίο η Matchbox είχε αναθέσει τις καλλιτεχνικές απεικονίσεις στα κουτιά όλων της των κιτ.

Περιέργως η Airfix δεν ασχολήθηκε ποτέ με το Me410, ίσως επειδή είχε προηγηθεί το μέτριο κιτ της Frog (από το 1966!). Tο κιτ της Matchbox ήταν σωστό και αρκετά καλό για την εποχή του, δίνοντας ως επιλογή το πυροβόλο των 50mm της έκδοσης Μe410Α-2/U4, καθώς και πλήρως κινούμενα πίσω πολυβόλα (και στους δύο άξονες), μιά από τις περιττές ιδιαιτερότητες του αεροσκάφους (τα αμυντικά αυτά πολυβόλα ήταν πολύ εξελιγμένα για την εποχή τους αλλά οι περιστρεφόμενοι πυργίσκοι και το τηλεσκοπικό σύστημα σκόπευσης παρουσίαζαν αξεπέραστα προβλήματα). Περιττό να σημειώσουμε την ευκολία συναρμολόγησης (3 σελίδες στις οδηγίες, συνολικά 8 στάδια, αναλυτικές οδηγίες βαφής με 10 κωδικούς από την απλή αλλά και την "αυθεντική" σειρά της Humbrol), καθώς και τη δυνατότητα έκθεσης "εν πτήσει" χάρη στην περιεχόμενη διαφανή βάση (Μulti-position). Καθόλου τυχαίο πως πολλοί τότε αγόραζαν αρκετά κιτ της εταιρίας μέσα σε μια εβδομάδα, ενώ ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης ενός μοντέλου ήταν ένα...απόγευμα, συμπεριλαμβανομένου του βαψίματος με πινέλο! Φυσικά έπαιζε ρόλο και η χαμηλή τους τιμή που τα έκανε προσιτά σε όλους, αλλά κυρίως στα παιδιά (μόλις 2,39 δολάρια στις ΗΠΑ το 1978 και στην Ελλάδα 80 δραχμές - σημερινή αντιστοιχία 25 λεπτά του ευρώ). 
 
Iστορικές πληροφορίες για το Me410: https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_410
 
Στο πιο κάτω link το πολύ όμορφο μοντέλο του Δημήτρη Σιόλου από το εξαιρετικό κιτ της Meng στην 1/48:

http://www.modellingnews.gr/el/%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%85%CE%AD%CF%82/messerschmitt-me-410b-2u4-meng-148

Για μοντελιστική βιβλιογραφία (με πολλές φωτό walkaround του πραγματικού αεροσκάφους, σχέδια υπό κλίμακα, profiles, κλπ) προτείνουμε τα εξής βιβλία:

  • Me210/410 In Detail Special No.1 (RAF Museum, Cosford), WWP Publications, 2005
  • Me410 in Combat, by Krzysztof Janovicz, Kagero, 2002 (περιέχει photo-etched και πίνακα οργάνων φίλμ σε 1/48)
  • Μe410 by Robert Peczkowski, Mushroom Model magazine special No.6120, yellow series, 2006